اخبار

مراقبت های ساده، زندگی سالم

زندگی سالم نه تنها به معنای تندرستی بدنی است، بلکه شامل تعادل در ابعاد مختلف زندگی از جمله فیزیکی، روانی و اجتماعی  می‌شود. سبک زندگی سالم به مجموعه‌ ای از عادات و روش‌ها اشاره دارد که افراد را در رسیدن به سلامت و خوب‌ بودن از هر لحاظ یاری می‌رساند. در هر سبک زندگی، فرهنگ، طرز تفکر، هویت، و نگرش‌های مختلفی وجود دارد که در آن افراد، الگوهای رفتاری مشخصی را دنبال می‌کنند. نوع تصمیمات و انتخاب‌هایی که هر فرد در زندگی اتخاذ می‌کند با سبک زندگی‌اش ارتباط دارد. سبک زندگی در واقع حاصل انتخاب‌ها، شانس، و منابعی است که در طول زندگی پیش روی فرد قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار برای داشتن سبک زندگ سالم، شرایط محیطی است. یعنی شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند.
تغذیه خوب، ورزش روزانه و خواب کافی پایه‌های زندگی سالم هستند. یک سبک زندگی سالم تناسب اندام، انرژی زیاد و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها را به ارمغان می‌آورد. از طرفی سلامتی تنها اجتناب از مریضی یا بیماری نیست؛ بلکه آسایش جسمی، روانی و اجتماعی را هم شامل می‌شود.
وقتی نسبت به خودتان و نیازهایتان شناخت کافی پیدا می‌کنید، مراقبت از خودتان دیگر چندان کار پیچیده‌ای نیست. چراکه به ‌طور واضح می‌دانید به چه چیزهایی علاقه دارید و از چه چیزهایی لذت می‌برید؟ با درک و شناخت عمیق استعدادها و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری‌تان ممکن است حتی مسیر شغلی‌ خود را تغییر دهید و با وارد شدن به حرفه‌ای که بیشترین تناسب را با شخصیت و روحیه شما دارد میزان بهره‌وری و کارایی تان را افزایش دهید. حفظ سلامتی اتفاقی نیست نیاز به تلاش، برنامه ریزی، معاینه و چکاپ گاه به گاه دارد. پیدا کردن زمان و انرژی برای ورزش منظم یا تهیه غذای سالم ممکن است دشوار باشد. با این حال، تلاش های شما با ارزش خواهد بود و در باقی زندگی شما تأثیر خواهد گذاشت. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا سالم بمانید:
1- نوشیدن آب
افرادی که سبک زندگی سالمی را دارند، آب بیشتری نسبت به سایرین می‌نوشند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که آب تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی بدن دارد و به حفظ تعادل الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کند. هیدراته بودن برای کاهش وزن مناسب است و حتی بر بهبود عملکرد ورزشی تاثیر می‌گذارد. برای اینکه مغز سالم و هوشیار داشته باشید، باید به اندازه کافی آب بنوشید. همچنین بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.
2- تغذیه سالم
حتی اگر وزن ایده‌آلی دارید یا تمایلی برای ورزش کردن ندارید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌های غذایی سالم را انتخاب کنید. در یک رژیم غذایی متعادل، انواعی از میوه‌ها و سبزیجات، گوشت بدون چربی و غلات کامل وجود دارد. علاوه بر این، باید به میزان مصرف مواد غذایی توجه داشته باشید. در یک لایف استایل سالم، خبری از پرخوری یا مصرف غذاهای چرب و شیرین وجود ندارد چرا که سبک زندگی سالم شما را به سمت مصرف مواد غذایی مفید هدایت می‌کند. زمانی که این سبک زندگی را انتخاب کنید، به دلیل استرس یا بی‌حوصلگی به سراغ غذاهای ناسالم نخواهید رفت. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که رژیم‌های غذایی سالم را دنبال می‌کنند، به مرور زمان به تناسب اندام می‌رسند و بدن سالم‌تری نسبت به سایر افراد دارند.
3- خواب کافی
حتما در طول زندگی تجربه کرده اید که بعد یک خواب کافی و مناسب به چه میزان از لحاظ ذهنی و جسمی شاداب تر شده اید اما باید بدانید این احساس خوب تنها به همین موارد محدود نمی شود ، یک خواب کافی و مناسب حتی در سطح سلول های بدن نیز تاثیر مثبت دارد و آسیب هایی که بر اثر آلودگی هوا، صدا های نا مناسب زندگی شهری و… بر جز جز بدن تاثیرمی گذارد را ترمیم می کند. تاثیر خواب بر بدن به اندام های حیاتی نیز میرسد و از سیستم قلب و عروق تا سیستم عضلانی و دستگاه گوارش را نیز بهبود می بخشد.
4-ورزش
انجام فعالیت های بدنی به صورت منظم، باعث سالم نگه داشتن قلب و ریه می شود. ماهیچه های قلب با انجام فعالیت های هوازی، قوی تر می شوند. اگر ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید، پس از گذشت مدت زمانی متوجه خواهید شد که انرژی شما افزایش یافته است و حتی در طول روز احساس خستگی کمتری می کنید. با انجام فعالیت های بدنی، ماده شیمیایی به نام اندروفین در بدن انسان ترشح می شود. این  امر باعث می شود خلق و خو بهبود یافته و حتی احساس استرس، اضطراب و افسردگی کمتری در طول روز داشته باشید.

سبک زندگی یا لایف استایل، مجموعه‌ای از عادت‌ها و الگوهای انتخاب شده توسط شخص است که بر پیشبرد مسیر زندگی تاثیرگذار می‌باشد. هر فردی لایف استایل خاص خود را دارد. سبک زندگی، برای رسیدن به اهداف یا تجربه کردن بسیاری از مسائل ضروری است. لایف استایل افراد، از نظر تغذیه، ورزش، کار، روابط اجتماعی، تفریح، پوشش و مواردی مانند این با یکدیگر تفاوت دارد. سبک زندگی یک شخص، نشان دهنده شخصیت آن فرد و الگوی فکری او می‌باشد که ارزش‌ها و اولویت‌های فرد را تعیین می‌کند. واقعیت این است که هیچ فردی نمی‌تواند بهترین سبک زندگی را برای شما انتخاب کند، بلکه خود شما هستید که باید این کار را بر اساس علایق خود انتخاب کنید. اما در میان تمامی سبک‌های زندگی، لایف استایل سالم و لایف استایل فعال طرفداران بیشتری دارد. درصد بالایی از جوامع، این دو لایف استایل را برای ادامه زندگی خود انتخاب می‌کنند. اگر لایف استایل سالم را انتخاب کنید، باید توجه بسیار زیادی به تغذیه یا برنامه غذایی خود داشته باشید ودر لایف استایل فعال، برنامه ورزشی اهمیت بیشتری دارد.