اخبار

مصرف بهینه آب

تصویر مربوط به مقاله مصرف بهینه آب- انتشارات حک
∴ صرفه جویی در مصرف آب

آب زیر بنای سلامتی و حیات انسان است.
وقتی شیر آب را در خانه باز می کنید و آب سرد و زلالی جاری می شود، کمتر به کمبود آن فکر می کنید. متاسفانه 40 درصد از مردم دنیا از آب سالم محرومند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه 30 هزار نفر از مردم دنیا به علت کمبود آب سالم و بهداشتی می میرند. 80 درصد از بیماری هایی که مردم دنیا از آن ها رنج می برند به طور مستقیم مربوط به عدم تامین آب بهداشتی و کافی است.
خود ما بزرگ ترین دشمن خویش هستیم زیرا همین آب های موجود را نیز آلوده و غیر قابل استفاده می کنیم و یا این ماده با ارزش برای حیات را با مصرف بی رویه هدر می دهیم. این کار باعث تقسیم ناعادلانه آب برای بشر شده و هستی تعدادی از افراد بی گناه را به خطر می اندازد.


∴ روش های بهینه آب در خانه

1/ با هر دقیقه دوش گرفتن بین 20 الی 40 لیتر آب مصرف می شود. بنابراین بهتر است زمان مورد نیاز برای دوش گرفتن را کاهش دهیم و استفاده از وان نیز ضروری نمی باشد.
2/ می توانیم با استفاده از یک لیوان آب ،دندان های خود را مسواک بزنیم و هنگام مسواک زدن جریان آب را قطع کنیم.
3/ هنگام وضو گرفتن شیر آب را بدون استفاده باز نگذاریم.
4/ مواظب خرابی سیفون توالت ها باشیم چون در صورت خرابی حدود 150 لیتر در شبانه روز آب هدر می رود.
5/ با قرار دادن یک کیسه شن در مخزن سیفون توالت از هدر رفتن آب جلوگیری کنیم.چکه کردن و نشت آب از شیر و لوله ها موجب هدر رفتن مقدار زیادی آب در هر 24 ساعت می شود. پس همواره شیر ها را بررسی کرده و در صورت خرابی در مورد رفع این مشکل و تعویض واشر آنها اقدام نماییم.
6/ هنگام شستن میوه و سبزی راه خروجی ظرفشویی را ببندیم ،و آن را تا نیمه پر کنیم. سپس سبزی و میوه را در آن بخیسانیم و ضد عفونی کنیم و در پایان سبزی ها را با دوش مخصوص آب کشی کنیم.
7/ ماشین لباسشویی را با حداکثر ظرفیت مورد استفاده قرار دهیم و هنگامی از آن استفاده کنیم که لباس به اندازه ی کافی جمع شده باشد و در نتیجه ماشین با ظرفیت کامل کار کند.
8/ چند بطری آب آشامیدنی در یخچال بگذاریم تا ناچار نشویم شیر آب را برای خنک شدن باز بگذاریم و مقادیر قابل توجهی آب را هدر دهیم. استفاده از یخ نیز برای خنک کردن مفید خواهد بود.
9/ باغچه را تنها در ساعات خنک روز آبیاری کنیم که تبخیر آب را به حداقل می رساند.
10/ گذرگاه و پله ها را با جارو پاکیزه نگه داریم، اگر این کار را با شیلنگ انجام دهیم، مقدار زیادی آب به هدر خواهد رفت.
11/ برای شستن اتومبیل از چند سطل آب به جای شیلنگ استفاده کنیم.
12/ کولر آبی را بازدید کنیم و در صورت اتلاف آب شیرهای شناور بادوام و محکم به کار ببریم.
13/ معمولا کودکان بازی با آب را دوست دارند و مقدار زیادی آب را هدر می دهند. بنابراین توصیه می شود مواظب کودکان خود باشیم.
14/ در فصل تابستان و بخصوص در گرمترین ساعات روز که مصرف آب بیشترین حد خود را دارد، سعی کنیم مصارف غیر ضروری را کاهش دهیم تا آب به همه تعلق گیرد و فشار آن کاسته نشود و یا قطع نگردد.
15/ در مواردی که امکان پذیر است از وسایل کاهش دهنده مصرف، نظیر شیرهای قطع و وصل، سرشیرهای فشار شکن استفاده نماییم.
16/ آب را دور نریزیم مگر اینکه مطمئن شویم دیگر نمی توان آن را مصرف نمود.
17/ زمانی که مسافرت می روید ضروری است شیر بعد از کنتور آب را ببندیم تا از وقوع هر گونه حادثه جلوگیری شود.
18/ در مراکز آموزشی و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع آب و روش های صرفه جویی آب را آموزش دهیم.

“صرفه جویی مصرف متعادل است نه کاهش مصارف ضروری”

پس از همین امروز به فکر صرفه جویی در مصرف آب تصفیه شده باشیم و در هر روز از خود بپرسیم که امروز چقدر صرفه جویی کرده ایم ؟
1/ در مصرف آب تصفیه شده، صرفه جویی نمایید که سایر هموطنان ما نیز بتوانند از آن استفاده نمایند زیرا مصرف بی رویه آب نه تنها بحران کم آبی را تشدید می کند، بلکه موجب تولید فاضلاب بیشتری شده و مشکلات زیست محیطی و اقتصادی فراوانی را در دفع بهداشتی آن به وجود می آورد.
2/ هیچ آبی را استفاده نکنید مگر اینکه به سالم و بهداشتی بودن آن اطمینان داشته باشید.
3/ از آلوده نمودن آب رودخانه ها و سایر آب های سطحی به هر طریق ممکن بپرهیزید و به هیچ عنوان زباله و یا فاضلاب را به داخل آب ها نریزید.
4/ از آب رودخانه ها برای آشامیدن استفاده نکنید و در صورت نیاز آن را بجوشانید.
5/ به جای استفاده از کودهای شیمیایی بهتر است از کودهای طبیعی ضد عفونی شده استفاده نمایید، تا منابع آب کمتر آلوده شوند.