اخبار

ایمنی در خانه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در جهان و گسترش آن در تمام دنیا شاهد حوادث و یا به عبارتی عواقب ناشی از آن می باشیم. به عنوان مثال ساخت خودروهای تندرو فارغ از ارتقاء سطح آسایش و آرامش، متاسفانه حوادث ناگواری را در اثر سرعت غیر مجاز منجر می شوند که این خود جای تامل دارد. به همین دلیل اهمیت ایمنی در زندگی روزمره انسان ها بسیار محسوس و اهمیت دادن و توجه کردن به آن باعث سلامتی و امنیت جان انسان ها خواهد بود. متاسفانه در کشورمان مقوله ایمنی با وجود تکرار حوادث و سوانح در مکان های مختلف و با علم بر دانستن ریسک در عموم افراد، مورد توجه قرار نمی گیرد. البته می توان بعضی از علت های آن را در مسائل فرهنگی جست و جو نمود.
کلیه مواردی که در این مقاله بیان می گردد؛ خود یک علم و یا شاخه ای از علم است. اما به دلیل عدم دسترسی همه افراد به تخصص های لازم، می بایست از مختصصین این امر استفاده کرد و یا با به کارگیری حداقل نکات از خطرات احتمالی جلوگیری کرد؛ همچنین شما خوانندگان عزیز، می توانید با تهیه کتاب ایمنی در خانه از انتشارات حک، نکات تخصصی ایمنی در خانه را مطالعه کرده و مکانی امن را برای خود و خانوادتان به ارمغان بیاورید.
در ذیل به برخی از نکات ایمنی در منزل اشاره می شود
1) نور مناسب در محیط خانه: دربسیاری از مواقع افراد برای درس خواندن، نوشتن و انجام کارهای روز مره خود درمحیط خانه، نیاز به روشنایی دارند. روشنایی با نور به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود. کم و زیاد بودن نور می تواند به هر دو چشم آسیب وارد کند. همان طور که چشم نسبت به نور زیاد عکس العمل نشان می دهد و بدون اختیار بسته می شود؛ در مقابل نور کم نیز عکس العمل دارد و در این مواقع  افراد جهت دید بهتر، چشمان خود را بیشتر باز کرده و با فشار به چشم در تلاش اند تا قدرت بینایی خود را افزایش دهند. این عمل از نظر ایمنی و سلامت بسیارخطرناک است. ازنظر علمی انسان برای کارهای عادی به نوری با شدت 200 تا 250 لوکس نیاز دارد که این اندازه گیری دقیق بدون وسیله اندازه گیری غیر ممکن است. پس به طور تقریبی می توان گفت که بهترین فاصله برای قرار گرفتن لامپ ها (نور مصنوعی) بر روی سقف در حدود 3 متر می باشد؛ که البته بسته به نوع لامپ، فاصله کم و زیاد می شود. در گام دوم ترکیب دو نور زرد و سفید، ایده آل ترین روشنایی برای چشم انسان است. در طراحی های روشنایی با نور طبیعی می توان گفت، به این علت که کشور ایران در نیم کره شمالی زمین قرار دارد و افتاب از سمت جنوب کشور با زاویه به سرزمین مان می تابد؛ بنابراین، طراحی های ساختمان باید به گونه ایی باشد که دست یابی به حداکثر نور در طول روز میسر شود. بدین ترتیب پنجره های ساختمان باید در سمت جنوب، جنوب شرقی و جنوب غربی قرار گیرد.
2) صدا در محیط سکونت: در بسیاری از مکان ها، منازل مسکونی در مجاورت خیابان ها، بزرگراه ها یا در مسیرهای پر تردد همراه با صدای زیاد ماشین های نقلیه و یا کارگاه های صنعتی و ساختمانی قرادارد و به همین دلیل محیط خانه متاثر از صدای آزار دهنده محیط بیرون می باشد. مناسب ترین حالت برای استراحت و آسایش، وجود صدای 50 دسی بل در روز و 40 دسی بل در شب است. اگر در طول مدت استراحت این مقدار افزایش یابد گوش انسان به طور کامل استراحت نمی کند و مدام تلاش می کند تا اثرات صدای مازاد را کنترل و کاهش دهد. برای جلو گیری از بروز چنین رخدادی به دو روش  حذف صدا و کاهش صدا نیاز است.
حذف صدا در بسیاری از مواقع در اختیار و کنترل فرد نبوده و طبیعتا نمی توان اقدام خاصی در این مورد انجام داد اما برای کاهش صدا می توان از پنجره های دوجداره و یا روش های خاص مهندسی بهره برد.
3)خطر ارتعاش در خانه: در دنیای مدرن و زندگی ماشینی که تمامی ابزار آلات برقی شده اند؛ سر و صدای زیادی در منزل و محل سکونت به وجود می آید که تاثیرات مخربی در سلامتی انسان دارد. به طور کلی تمام وسایل ماشینی که در محل سکونت و زندگی استفاده می شوند، انسان را در معرض ارتعاش قرار می دهند، که می تواند مخل آسایش و راحتی و همچنین تقلیل کار موثر شود و درنتیجه موجب ایجاد اثر مخرب بر سلامت و ایمنی افراد شود. به طور کلی ارتعاشات به دو دسته تقسیم می شوند:
۳-‍‍۱) ارتعاش ناشی از کار با وسایل: وسایلی مانند همزن برقی، چرخ گوشت، مخلوط کن، خرد کن و … این وسایل، هنگام کار لرزشی را به بدن منتقل می کنندکه اگر فردی به طور مداوم و یا به صورت شغلی دائم، در معرض این ارتعاشات قرار گیرد؛ در طولانی مدت، می تواند به بدن  آسیب وارد کند.
۳-۲) ارتعاشات بیرونی ساختمان: در ساختمان ها با توجه به نوع ساخت آن ها، میزان جلو گیری از ارتعاش وارده متفاوت می باشد. بنابراین ساختمان هایی مقاوم محسوب می شوند که با بتن ریزی مناسب در کف و یا پی ساختمان بتوانند بار ارتعاش وارده به ساختمان را به حداقل برسانند.به طور مثال ارتعاش ناشی از عبور وسایل نقلیه سنگین را کاهش دهند.
همان طور که در ابتدای این مقاله ذکر شد؛ متاسفانه درجامعه ما، ایمنی در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و هر روز شاهد حوادث بسیاری که ناشی از بی توجهی به مسائل ایمنی است؛ بوده ایم. کتاب ایمنی در خانه با شفاف سازی مسائل و مواردی که در جامعه امروز بسیار کم اهمیت جلوه داده شده و درنتیجه به حوادث ناگوار  و غم انگیزی منجر شده است، پرداخته و درنهایت با ارائه دستورالعمل های بسیار ساده افراد جامعه را به رعایت نکات ساده اما کلیدی در مبحث ایمنی در خانه تشویق می نماید.