اخبار

تجهیزات کنترل هوا

تجهیزات کنترل هوا از اجزای سیستم های هدایت و توزیع هوا می باشند که نقش بسیار مهمی در کیفیت هوای ورودی و خروجی در فضاهای مختلف ایفا می کنند.

دمپرها و صداگیر های صنعتی از مهم ترین تجهیزات کنترلی جریان هوا در بخش غیر صنعتی می باشند که ، عمده کاربرد ان ها در ساختمان های اداری، مجتمع های تجاری، هتل ها و بیمارستان ها است. در حوزه صنعت علاوه بر کیفیت هوای ورودی به فضاهای مختلف؛ کنترل جریان هوا و همچنین کیفیت هوای خروجی از دستگاه های مختلف اهمیت بسزایی دارد.

یکی از فضاهای پرکاربرد دمپرهای صنعتی؛ مترو و سیستم حمل و نقل ریلی می باشد. تردد بالای نفرات در ساعات مختلف شبانه روز در این بخش حساسیت بسیار بالایی را ایجاد می نماید. یکی از بزرگترین خطراتی که مترو با آن در چالش است  لزوم هدایت و خروج دود ناشی از حریق و کنترل توقف آن در فضاهای مختلف می باشد . این مهم توسط دمپر های مقاوم در برابر حریق و هوا بند در برابر عبور دود تحقق میابد. از دیگر چالش مهم در مترو می توان به لزوم کاهش صدای جریان هوا تا حد مجاز اشاره کرد که توسط صدا گیر هایی در ابعاد بزرگ محقق می شوند.
انواع دمپرها

دمپر های کنترل و جدا سازی

دمپرهای چهارگوش  و دمپرهای گرد  برای کنترل و قطع جریان هوا در سیستم های انتقال هوا طراحی شده اند.انعطاف در طراحی این مدل ها طیف وسیعی از پیکر بندی ها، امکانات، تجهیزات جانبی و عملگر ها را امکان پذیر می کند. دمپر های جدا سازی برای کار بردهایی طراحی شده اند که در آن میزان نشتی حائز اهمیت است. این دمپر ها بالاترین میزان هوابندی را دارند.

دمپرهای یک طرفه

این دمپر ها برای جلوگیری از حرکت هوا در مسیر نامطلوب طراحی شده اند. در طراحی آنها وزنه های خارجی تعبیه شده اند که حرکت هوا در جهت دلخواه و ممانعت از حرکت هوا درخلاف جهت را تضمین می نمایند.

دمپرهای جبران فشار

این دمپرها برای جلوگیری از ازدیاد فشار بیش از حد در داخل سیستم ها طراحی شده اند. در هنگام تهیه این دمپر ها یک عدد به عنوان فشاری که در ان دمپر شروع به بازشدن می کند اعلام می شود .وقتی که فشار سیستم از عدد اعلام شده بیش تر شود دمپر ها باز شده و فشار اضافی خارج می شود.این دمپر ها همانند دمپر های یکه طرفه دارای وزنه های خارجی هستند و دمپر مانع از حرکت هوای عبوری در خلاف جهت می شود.

دمپر های گذر تونل

به عنوان راه حل ویژه برای سیستم های حمل و نقل محصور مانند تونل های جاده ای و حمل و نقل ریلی طراحی شده اند.

موارد بالا صرفا تکه ای از کتاب “صداگیر و دمپر های صنعتی ”  است که توسط انتشارات حک انتشار یافته و قابل تهیه می باشد در صورت علاقه مندی به آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید با تهیه کتاب اطلاعات جامع تر و کامل تری کسب کنید.