اخبار

تجهیزات حفاظت فردی

اقلام حفاظت فردی معمولا به عنوان یکی از راهکارهای کنترل ریسک در سراسر دنیا شناخته می شوند، اما در صورت عدم آشنایی با خصوصیات و نحوه کارکرد این تجهیزات، به دلیل ایجاد اطمینان کاذب می تواند منجر به افزایش و تشدید خطرات محیط کار شوند. این تجهیزات براساس نوع خطر موجود در محیط کار به سه گروه اصلی تقسیم می شوند.

گروه اول: اقلام حفاظت فردی برای فعالیت های با خطر پایین. این اقلام برای فعالیت هایی استفاده می شوند که می توانند باعث آسیب و جراحت های جزئی به فرد شود

گروه دوم: اقلام حفاظت فردی برای فعالت های با خطر متوسط

گروه سوم: اقلام حفاظت فردی برای فعالیت های با خطر زیاد که می توانند باعت مرگ، جراحت های شدید و یا آسیب های غیر قابل بازگشت شوند.

اقلام حفظاتی مربوط به سر:
برای حفاظت از سر دربرابر انواع مخاطرات محیط کار از کلاه ایمنی استفاده می شود. کاربرد اصلی کلاه ایمنی مقاومت در برابر ضربه های مکانیکی است درنتیجه باید به گونه ایی طراحی شود که قادر به تحمل ضربه بوده و در عین حال فشار ناشی از این ضربات را تاحد امکان کاهش دهد. در جدول زیر دسته بندی های مختلف کلاه ایمنی شرح داده شده است:

اقلام حفاظتی مربوط به گوش: آلودگی های صوتی یکی از رایج ترین عوامل زیان آور در محیط های کاری محسوب می شوند. این عوامل علاوه بر پتانسیل ایجاد بیماری های شغلی ماننده کری شغلی، می توانند عامل محیطی ایجاد کننده حوادث نیز باشند و در بسیاری از محیط های کاری مواجهه با آلودگی های صوتی محیط های کار ی اجتناب نا پذیر است. به همین علت اقلام حفاظتی مربوط به گوش به عنوان یکی از متعارف ترین اقلام حفاظت فردی محسوب می شوند. به طور معمول سه نوع اقلام حفاظتی برای گوش ها وجود دارد:
گوشی های ایر ماف
گوشی های ایرپلاگ
گوشی های سیلیکونی

تجهیزات مربوط به حفاظت از چشم
یکی از مسائل مهم در صنعت، حفاظت از چشم در مقابل خطرات ناشی از کار می باشد به همین دلیل انواع عینک های ایمنی متناسب با نوع مخاطراتی که سیستم بینایی را تهدید می کند، طراحی و ساخته شده است. در جدول زیر انواع محافظ های چشمی شرح داده شده است.

علاوه بر سه مورد گفته شده اقلام حفاظتی دیگری مانند اقلام حفاظتی مربوط به سیستم تنفسی، دست، پا و حتی تمام بدن نیز وجود دارد. شما عزیزان می توانید با تهیه ی کتاب “راهنمای کاربردی تجهیزات حفاظت فردی” اطلاعات و جزئیات کامل و جامع تری را در رابطه با موارد مطرح شده در این مقاله کسب کنید .