اخبار

خطرات میکروبی و ویروسی مرتبط با آب

بیماری های عفونی که به علت باکتری های پاتوژن، ویروس ها و پارازیت ها (مانند کرم های انگلی) وجود دارند متداول ترین و گسترده ترین  خطرات بهداشت مرتبط با آب آشامیدنی هستند. پاتوژن هایی که به وسیله آب آشامیدنی منتقل می شوند بسیار متنوع اند. در جدول زیر تعدادی از پاتوژن های خطر ناک به همراه اطلاعات عمومی مرتبط با آنها ذکر شده است

 

 

بزرگترین خطر مربوط به وجود میکروب ها در آب مرتبط با آلودگی های مدفوعی (چه انسان و چه حیوانات ) می باشد. اما بعضی از ارگانسیم ها مثل لژیونلا در درون لوله های توزیع آب رشد می کنند و برخی دیگر از این ارگانیسم ها مانند کرم گینه درمنبع آب رشد می کنند و می توانند باعث بروز بیماری شوند و دیگر میکروب ها مانند سیانو باکتری ها نیازمند رویکرد مدیریتی ویژه می باشند.

معرفی انواع بیماری مرتبط با آب
1-بیماری لژیونلوزس: این بیماری که به بیماری لژیونرها نیز معروف است از طریق تنفس در هوایی که قطرات ریز آب را دارد به وجود می آید.
2-بیمار بیلارزیور: یکی از بیماری های انگلی مناطق گرمسیری است که در زمان لارو این انگل از طریق نفوذ به پوست فرد موجب ایجاد این بیماری می شود. گسترش این بیماری به وسیله تماس با آب آلوده خواهد بود.

3-تب حصبه(تیفوئید): یک بیماری بسیار خطرناک و مسری است. باکتری مولد بیماری (باکتری سالمونلا) پس از ورود به بدن از طریق سیستم لنفاوی وارد جریان خون شده و سمی در بدن تولید کرده و پس از آن وارد کیسه صفرا و کلیه و روده‌ها می شود.

بیشتر مولد های این نوع  بیماری ها پس از ترک بدن میزبانشان قدرت و توانایی ایجاد عفونت را از دست داده و سپس به مرور زمان از بین می روند. تجزیه این میکروب ها می تواند در دمای بالا، سریع تر رخ دهد. یکی از دلایلی که می تواند تا حدودی بر روند سلامت آب تاثیر گذار باشد نور خورشید و اشعه UV و گرمای حاصل از این دو فاکتور است.
در آخر، شیوع بیماری های منتقله از آب ممکن است تعداد زیادی از افراد یک جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. تجربه نشان داده است که سیستم های شناسایی شیوع بیماری های منتقله از طریق آب در بسیاری از کشورها ناقص است و توانایی سنجش به موقع را ندارد. بعضی از این بیماری ها مثل تیفوئید، هپاتیت عفونی، کلرا، شیگلا و E.Coli می توانند تاثیرات شدید و یا حتی مرگ را در پی داشته باشند. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که اولین اولویت برنامه های کنترل کیفیت آب آشامیدنی باید کنترل شیوع این قبیل بیماری ها باشد.

منبع:   کتاب کیفیت آب و روش های تصفیه

ناشر : انتشارات حک – عضو هلدینگ طرفه