اخبار

آتش نشانی

آتش سوزی یکی از قدیمی ترین بلایایی است که در مدت زمانی کوتاه می تواند دارایی و سلامتی افراد را به خطر اندازد. طبق تعریف آتش سوزی، فعل و انفعالاتی ناخواسته و از کنترل خارج شده می باشد که معمولا با دود، حرارت و نور زیاد همراه است. در کشور ایران همانند اروپا و استرالیا آتش به 6 گروه که با علامت های A، B، C، D، E و F نشان داده می شود تقسیم می شود و در کشورهای آمریکا و ژاپن نیز به 5 گروه A، B، C، D و K تقسیم بندی می شود.
آتش گروه A:
این گروه شامل مواد جامدی می باشد که در هنگام سوختن با تشکیل ذغالی برافروخته همراه هستند. سوختن موادی شامل کاغذ، پارچه، چوب، پلاستیک و … در این گروه قرار می گیرند.
آتش گروه B:
این گروه شامل مایعات قابل اشتعالی از قبیل مواد نفتی و روغن های نباتی می باشند.
آتش گروه C:
این گروه شامل گازها و مایعات یا مخلوطی از آنها که به راحتی می توانند به گاز تبدیل شوند می باشند که می توان به گاز شهری و گاز مایع اشاره نمود.
آتش گروه D:
بعضی از فلزات شامل منزیم، سدیم، پتاسیم و امثال آنها در صورت نزدیک شدن آتش می سوزند که در گروه D قرار می گیرند.
آتش گروه E:
این گروه شامل آتش سوزی وسایل الکتریکی از قبیل سوختن کابل تابلوهای برق یا وسایل برقی و سیستم های کامپیوتری می باشد.
آتش گروه F:
چـربی ها و روغـن های آشپزی در صورت سوختن در این گروه قرار می گیرند.
کپسول های آتش نشانی
خاموش کردن هر گروه از آتش های توضیح داده شده باید با کپسول آتش نشانی مخصوص آن انجام شود که گاهی اوقات استفاده از کپسول آتش نشانی نامناسب می تواند خطرناک باشد.
در هنگام آتش سوزی ابتدا باید با توجه به ماده در حال سوختن، گروه آن را تعیین کرد و سپس برای خاموش کردن آن از کپسول آتش نشانی که با همان علامت مشخص شده است استفاده نمود به عنوان مثال برای خاموش کردن آتش سوزی کاغذ، مقوا، پلاستیک و … باید از کپسول آتشنشانی که با علامت A نشان داده شده است استفاده کرد.
بعضی از کپسول های آتش نشانی دارای چند علامت مختلف مثلا A و B می باشند که این نشان می دهد از این کپسول می توان برای خاموش کردن آتش های گروه A و B استفاده کرد. فردی که کپسول آتش نشانی را در دست دارد بایستی فاصله مناسب (حداقل 3 متر) را تا آتش رعایت کند. قبل از حرکت به سمت آتش به منظور کنترل آن، فرد بایستی شرایط کپسول آتش نشانی را بررسی کند، ضامن ایمنی را بیرون بکشد و تخلیه را امتحان کند تا مطمئن شود که کپسول کار می کند. سپس برای مقابله با آتش به سمت آن حرکت و در پشت به باد شروع به خاموش کردن آن نماید.
چـگونه می توان به طـریقه صحیـح از خـاموش کننده جهـت اطفـاء حریق استفاده کرد
خونسردی خود را در هر حال حفظ نمایید.
در فضاهای رو باز پشت به باد و در فضاهای بسته جلوی درب ورود یا خروج بایستید. ضامن ( پین ) دستگیره حمل کپسول های تحت فشار و CO2 را از محل خود خارج نمایید.
سر پاشنده شلنگ کپسول را در دست گرفته و به طرف آتش نشانه گیری نمایید.
بن آتـش را هدف گرفتـه و به صورت جاروب کردن آتش را اطفاء نمایید.
ضامن کپسول های سیلندر داخل را از محل خود خارج نمایید و با وارد کردن ضربه به سوزن بالای درب کپسول پاشنده شلنگ کپسول را محکم در دست گرفته و با فشار به اهـرم سر شلنگ را به سـوی آتش نشـانه گیری نمـایید.
در مورد کپسول های سیلندر بغل اهرم پاشنده شلنگ را در دسـت گرفـته و فلکه سیلندر بغل را به آرامی تا انتها باز نموده و با فشـار به اهرم، سر شـلنگ را به سوی آتـش نشـانه گیری نمـایید.
کلیه کپسول های موجود در بازار فعلی با توجه به مکانیزم آنها به شکل استوانه ای شکل ساخته شده و لوله تخلیه آنها در قسمت زیرین داخل کپسول تعبیه شده است لذا حتما باید کپسول سرپا و ایستاده استفاده گردد . در غیر این صورت گاز یا عامل فشار آن تخلیه شده و مواد اطفاء حریق از آن خارج نخواهد شد.
کلیه کپسول های پودر و گاز، آب و گاز و بعضی از کپسول های CO2 از 1 تا 250 کیلویی در هر مرحله استفاده هر چند کم و کوچک برای بار دوم قابل استفاده نمی باشند و جهت شارژ مجدد باید به نمایندگی های مجاز تحویل داده تا شارژ گردد.
کپسول های هالوژنه و بعضی کپسول های CO2 از این قاعده مستثنی می باشند.