اخبار

نکات ایمنی خانه و خانواده

همواره از سلامت لوله ها و بست های موتورخانه، شومینه گازی، بخاری ها و سایر وسایل گازی مطمئن شوید و سرکشی سالیانه به آن ها را فراموش نکنید. کودکان و وسایلی که از آن بالا می روند، نظیر میز و مبل را از پنجره دور نگه دارید.
به غیر از پنجره هایی که به پلکان اضطراری منتهی می شوند، بر روی تمام پنجره ها شبکه محافظ نصب کنید .
برای جلوگیری از زمین خوردن، راه پله ها و راهرو ها را با نوار مناسب روشن نگه دارید و از زیر فرشی های ثابت نگه دارنده فرش استفاده کنید.
مواد پاک کننده، حشره کش ها و سایر مواد مشابه را در بسته بندی های اصلی نگهداری کنید، برچسب آن ها را جدا نکنید ودور از دسترس کودکان قرار دهید . فهرستی از شماره تلفن های اضطراری، پزشک خانوادگی و اورژانس نزدیکترین بیمارستان (مراقب باشید شماره قدیمی و تغییر کد نداده باشد ) را در کنار تمام دستگاه های تلفن منزل قرار دهید .
برای شومینه یک شبکه محافظ فلزی تهیه کنید و در تمیز نگه داشتن آن کوتاهی نکنید  باز بودن دودکش و تمیزی آن را در ابتدای فصل سرما کنترل کنید .
تلویزیون و لوازم صوتی را طوری قرار دهید که هوا در اطراف آن جریان داشته باشد و از داغ شدن آن ها جلوگیری کند . اگر تلویزیون به خوبی کار نمیکند ممکن است موجب آتش سوزی شود . بررسی آن را به یک متخصص بسپارید .
مراقب پریز های برق با دو شاخه های نامناسب باشید. اگر دو شاخه ای در پریز لق باشد موجب داغ شدن اتصال و آتش سوزی خواهد شد. پریز های شکسته یا قدیمی را عوض کنید و روی تمام پریز های بی استفاده محافظ قرار دهید .
سیم های لوازم برقی را چک کنید و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. توجه کنید که سیم ها را هرگز به دیوار، کف یا هر سطح دیگری میخ یا پرچ نکنید. سیم ها را از زیر فرش یا قالی عبور ندهید و اسباب خانه را روی آن ها نگذارید .
متناسب بودن پریز و دو شاخه در جلوگیری از حوادث ناگوار بسیار اهمیت دارد. هرگز دو شاخه ای بزرگتر را به زور داخل پریز جا ندهید .
از گرفتن خروجی بیش از حد از یک پریز بپرهیزید .
از به کار بردن لامپ هایی با میزان وات قوی و نامتناسب با میزان تحمل نوع سیم کشی و سرپیچ، خودداری کنیددر غیر این صورت ازمناسب بودن سرپیچ آن مطمئن شوید.
لامپ ها را همواره با دقت ببندید، شل بودن یا کج بودن لامپ در سرپیچ موجب اتصالی وآتش سوزی می شود.
از فیوزها وکلیدهای مناسب در جعبه فیوز استفاده کنید وهمیشه هر فیوز سوخته یا خراب را با یک فیوز مشابه جایگزین کنید.
وسایل برقی را در معرض ترشح آب قرار ندهید . اگر و سیله برقی داخل آب افتاد هرگز برای بیرون آوردن آن دست خود را داخل آب نبرید، حتی اگر وسیله خاموش باشد.ابتدا کلید اصلی برق را قطع کنید، سپس دو شاخه وسیله را از پریز خارج کرده و آن را از آب خارج کنید.
اگـر وسیـله برقی دارید که به هـر طریق خـیس شده است ابتـدا توسط متخصص از سالم بودن آن مطمئن شوید .
کامپیوتر و سایر لوازم صوتی تصویری خود را چک کنید و از صحت عمل آن ها مطمئن شوید. مراقب خراش ها یا صدمات مشابه بر روی سیم ها و بخش های الکتریکی آن باشید. برای چنین لوازمی از یک دستگاه کنترل کننده جریان برق یا حداقل ترانسفورماتور استفاده کنید .
لوازم گرم کننده مانند بخاری را به فاصله امنی از لوازم آتش گیری چون رختخواب، پرده، مبل، لوازم چوبی و فرش قرار دهید . از بخاری های مختلف در محلی که کودکان بدون حضور یک مراقب در آن هستند خودداری کنید . در صورت بی استفاده بودن یا عدم حضور کسی در خانه بخاری ها را از هر نوع ( برقی، گازی و …) خاموش نگه دارید. لامـپ های هالـوژن انرژی گرمایی بسیـار بیشتری از انواع دیگر لامپ ها تولید می کنند. هـرگز این لامپ ها را در تمـاس نزدیک با پرده، لـوازم پارچه ای یا آتش گیر قرار ندهید. لامـپ هالوژن را در صورت عدم حضور در محل خاموش نگه دارید و هرگز از چنین لامپ ها یا لامپ های جیوه ای برای روشن کردن اتاق کودکان استفاده نکنید .
هنگام وقوع یک طوفان همراه با رعدوبرق از وسایل برقی چون سشوار، رادیو و توستر و همچنین تلفن(مگر در مواقع ضروری) استفاده نکنید. به حمام نروید، رادیو، چراغ قوه با باطری نو در دسترس داشته باشید و اگر در منطقه ای زندگی می کنید که چنین طوفان هایی در آن زیاد رخ می دهد، از کنترل کننده جریان برق استفاده کنید. زیرسیگاری که ته سیگار داغ در آن است دور از دسترس کودکان قرار دهید
اگر سیگار می کشید، از کشیدن سیگار در داخل خانه و اطراف کودکان خودداری کنید. وسایل بهداشت فردی مانند تیغ و قیچی را در دسترس کودکان قرار ندهید برای کابینت ها و قفسه هایی که مواد سمی و خطرناک در آن قرار دارد از قفل ایمنی کودک استفاده کنید.