اخبار

تغذیه سالم در نوبت کاری

مهمترین هدف از توصیه های تغذیه ای برای کارکنان نوبت کار حفظ تمرکز آنها در زمان کار شبانه، تسهیل در ایجاد خواب آنها در ساعات فراغت از کار و کنترل بیماری های شایع در آنهاست.

مهمتـرین این توصیـه ها عبـارتند از :
برای پرهیز از کم آبی و یبوست مصرف چای و قهوه محدود شود و هر 2 ساعت یکبار به اندازه حداقل یک فنجان آب نوشیده شود.

با توجه به اینکه دستگاه گوارش در هنگام شب قابلیت هضم کافی ندارد و ترشح آنزیم های گوارشی کاهش می یابد لذا ضروری است که صرف شام در ساعات 7 تا 8 شب صورت گیرد و از یک غذای سبک به عنوان میان وعده نیمه شبی استفاده شود.

با توجه به آنکه مصرف مواد غذایی پروتئینی، با افزایش تولید ناقل‌های شیمیایی به نام کاتکول آمین‌ها در مغز (نظیر نوراپی نفرین)، سبب افزایش هوشیاری و رفع خواب‌آلودگی میشود. توصیه میشود که میان وعده نیمه شبی این افراد حاوی مقادیر سبکی از غذاهای پروتئینی کم چربی نظیر مرغ، ماهی، تخم مرغ یا پنیر کم چرب به همراه سبزیجات متنوع و میوه های تازه باشد.

از مصرف بیش از حد چای یا قهوه باید خودداری نمود، زیرا الگوی خواب را دچار وقفه می کنند. در غیر این صورت زمان مصرف چای یا قهوه‌ی غلیظ حداقل تا 4 ساعت پیش از خواب در نظر گرفته شود.

مصـرف غذاهـای پرانـرژی و حـاوی کربـوهیـدرات هـای سـاده ( نظیر شکر، انواع نوشیدنی های شیرین و شیرینی ها) موجب افزایش خواب آلودگی و کاهش تمرکز می شود. همچنین این قبیل غذاها احتمال ابتلا این کارکنان را به مشکلات گوارشی و چاقی افزایش می دهد.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی نظیر فشارخون بالا، چربی خون بالا و بیماری های قلبی – عروقی ورزش و داشتن فعالیت بدنی منظم در برنامه روزانه قرار گیرد. بعد از کار شبانه حتما یک صبحانه سالم و متعادل میل شود.

مصرف شیر در وعده صبحانه کارکنان شب کار به خواب بهتر آنها کمک می کند.