اخبار

آنچه بانوان باید درباره سرطان رحم بدانند

انجام پاپ اسمیر نتایج درخشانی در کاهش موارد سرطانی دهانه رحم و مرگ و میر ناشی از آن داشته است . از آنجائیکه ابتلا به این بیماری در رده های مختلف سنی وجود دارد و به 0خصوص در سنین 45-55 سالگی شایع است، پس لازم است جهت انجام اصولی پاپ اسمیر در زمان مناسب، خانم ها مشارکت و همکاری خوبی با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی – درمانی داشته باشند .
رعایت نکاتی که قبل از انجام پاپ اسمیر لازم است:
48ساعت قبل از انجام آزمایش نزدیکی صورت نگرفته باشد.
24ساعت قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر، خون ریزی وجود نداشته باشد .
یک هفته قبل از انجام آزمایش کرم های واژینال جهت درمان استفاده نشده باشد .
انجام پاپ اسمیر از روز 14 قاعدگی الی 18 روزگی آن میسر است .
سرطان گردن رحم به ندرت دارای علامت است. درد از علائم اولیه بیماری نیست.

علائم سرطان گردن رحم عبارتند از :
1/ خونریزی غیر طبیعی از واژن.
2/ خونریزی پس از فعالیت زناشویی.
3/ خونریزی غیر طبیعی در فاصله بین قاعدگی ها.
4/ طولانی شدن مدت قاعدگی یا افزایش شدت خونریزی قاعدگی.
5/ خونریزی دردوران یائسگی.
6/ افزایش غیر طبیعی ترشحات واژن.
7/ در مـراحل بسیـار پیشرفته، کاهش وزن، بی اشتهایی، ادرارخونی و…
تمام موارد علائم قطعی سرطان گردن رحم نیستند . اما هر خانمی که حداقل یکی از علائم فوق را بیش از دو هفته داشته باشد باید به پزشک متخصص مراجعه کند.
با آزمایش پاپ اسمیر می توان سلول های غیر طبیعی گردن رحم را در مراحل اولیه شناسایی کرد. پاپ اسمیر آزمایشی ساده و بدون درد است که در این آزمایش در حین معاینه زنان از گردن رحم نمونه برداشته می شود . بهترین زمان برای آزمایش پاپ اسمیر ، حدود دو هفته پس از اولین روز قاعدگی ( معادل یک هفته پس از اتمام قاعدگی)  است .

عواملی که باعث افزایش خطر سرطان رحم می شوند:
1/   ازدواج در سن پایین و آغاز فعالیت زناشویی قبل از 18 سالگی.
2/   سابقه ازدواج مکرر.
3/ سابقه حاملگی های متعدد.
4/ استعمال دخانیات.
5/ ازدواج با مردان ختنه نشده.
6/ازدواج بامردی که همسر قبلی وی مبتلا به سرطان گردن رحم بوده است .
7/بعضی از عفونت های دستگاه تناسلی . ( تبخال تناسلی – زگیل )

اگر جواب پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد آنگاه برای یافتن علت اصلی باید آزمایشات بیشتری توسط پزشک انجام شود که شامل موارد زیر است :
درمان عفونت و تکرار آزمایش پاپ اسمیر پس از درمان عفونت: گاهی عفونت ناحیه گردن رحم می تواند باعث غیر طبیعی شدن سلول های آن ناحیه شود. در این شرایط پس از درمان موفقیت آمیز عفونت، سلول ها طبیعی شده و در نتیجه تکرار آزمایش پاپ اسمیر نیز طبیعی خواهد شد.
همواره به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است و درمان سریع بهتر از تاخیر در درمان است.
در کلیه خانم ها پس از ازدواج ، غربالگری آغاز می شود . سنین پرخطر جهت غربالگری 35-54 سالگی است . البته برای خانم های سنین 18 سال یا پایین تر در صورت ازدواج کردن ، حداکثر تا 3سال پس از ازدواج ، غربالگری سرطان دهانه رحم ( انجام تست پاپ اسمیر ) آغاز می شود.
انجام پاپ اسمیر در سه ماهه اول دوران حاملگی، بلامانع است که در صورت لزوم، صرفاً توسط متخصص زنان و زایمان ، نمونه گیری باید انجام شود .
انجام تست پاپ اسمیر سالیانه یک بار  و تا سه سال به طور منظم انجام شود . در صورت نرمال بودن جواب ، انجام آن هر 3 سال یکبار توصیه می شود . در صورت وجود عواملی که باعث افزایش سرطان دهانه رحم می شوند مثل عفونت ایدز ، زگیل دستگاه تناسلی ، بدخیمی دهانه رحم یا شک به شروع سرطان دهانه رحم و یا وجـود رفتـارهای پرخطـر انجـام پاپ اسمیر سالیانه توصیه می شود.
تداوم انجام پاپ اسمیر در خانم های سنین 65 سال و بالاتر را در صورتی که حداقل 3 نمونه پاپ اسمیر نرمال و قابل اعتماد داشته باشند و در تاریخچه 10 سال گذشته نیز هیچ گونه پاپ اسمیر غیر طبیعی نداشته باشند، میتوان با اطمینان خاطر متوقف نمود.