اخبار

13 دلیل برای ترک سیگار

طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر 8 ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است؛ چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار نمایند (که متأسـفانه بیـش از 70 درصـد موارد سیگاری شدن در این دوره سنی اتفاق می افتد) و مدت 20 سال یا بیشتر به این عمل ادامه دهند، بین 20 تا 25 سـال زودتر از افرادی که به  هیچ وجه در زندگی سیگار نکشیده اند خواهند مرد.
پیامدهای استعمال دخانیات تنها شامل سرطان ریه یا بیمارقلبی نیست، بلکه مجموعه ای از مسائل و مشکلات بهداشتی مرتبط با مصرف این مواد وجود دارد که می تواند در افراد سیگاری بروز کرده، سلامتی جسمی و مقاومت بدنی آنها را متأثر کند؛ برخی از عواقب استعمال دخانیات عبارتند از:
1) از دست دادن موها
با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماری ها از جمله لوپوس اریتماتوز می شود. این بیماری می تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم در دهان و جوش های پوستی بر روی صورت، سر و دست ها شود.
2) آب مروارید (کاتاراکت)
افراد سیگاری 40 درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.
3) چین و چروک
استعمال دخانیات باعث از بین رفتن پروتئین های انعطاف دهنده پوست و همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می شود. پوست افراد سیگاری خشک و دارای خطوط و چین خوردگی های ریزی در اطراف لب و چشم ها می باشد.
4) سرطان پوست
افراد سیگاری 2 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) قرار دارند.
5) ضایعات شنوایی
افراد سیـگاری 3 برابر بیش از افراد غیر سیگاری به عفونت گوش میانی دچار می شوند.
6) پوکی  استخوان
مونو اکسید کربن یکی از اصلی ترین گازهای سمی موجود در اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است، این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری تا 15 درصد می شود، که این امر موجب می شود استخوان های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته شوند.
7) فساد دندان ها
افراد سیگاری 5/1 مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن دندان ها هستند.
8) تغییـر رنگ انگشتان دسـت
قطـران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخن ها جمع شده و باعث تغییـر رنگ آنها به قهوه ای مایل به زرد می شود.
9) بیماری های قلبی
بیماری های قلبی –  عروقی ناشی از اسـتعمال دخانیات بیـش از 600هزار نفر را در کشورهای توسعه یافته از بین می برد. اسـتعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، خطر ابتلا به فشار خون و گرفتگی عروق و نهایتـا ایجاد حمله قلبی و سکته  می شود.
10) زخم معده
استعـمال دخانیات مقاومت معده را در برابر با کـتری ها پایین آورده، باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسـید معده، مقاومت در برابر آن بـعد از خوردن غذا و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می شود. زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می شود و احتمال بهبودی آن تا زمانی که فرد سیگار می کشد اکثراً اندک است.
11) سرطان رحم و سقط جنین
استعمال دخانیات در دوران بارداری می تواند باعـث افزایـش خطر زایـمان نوزاد با وزن کم و بروز مسائل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری 2 تا 3 برابر بیشتر است.
12) تغییر شکل سلول های جنسی در مردان
استعمال دخانیات باعث کاهـش تعداد اسـپرم  و ناتوانی جنسی در مردان می شـود. ناباروری در مـردان سیگاری نیز مـتداول تر از غیر سیگاری است.
13) سـرطان
بیش از 40 عنصر سرطان زا در دود سیگار وجود دارد، که باعث 14 سرطان مختلف و مرگ سـالانه 70 هزار نفر می شود. (احتمال سرطان ریه در افراد سیگاری 22 مرتـبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است.)
طبق تحقیقات بی شماری که انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانیات، احتمال مبتلا شدن فرد به انواع سرطان ها از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق 6 تا 27 برابر، معده 2 تا 3 برابر، کلیه 5 برابر و لوزالمعده 2 تا 5 برابر بیشتر می شود.
سیگار = نابودی
واقعا چرا خودمان، همسرمان، فرزندانمان و اطرافیانمان را در خطر جدی می اندازیم؟