اخبار

بهداشت و ایمنی در رانندگی

راننده عزیز، هر حرفه، کار و شغلی که در آن نکات ایمنی و بهداشتی رعایت نشده باشد، می تواند عوارض ناگواری را بر جسم و روح افراد بر جای گذارد. یکی از خطرناک ترین حوادث ناشی از کار، در حرفه رانندگی اتفاق می افتد. تصادف هر روز و هر ساعت جان عده ای را می گیرد و بسیاری دیگر را دچار درد های جانگاه جسمی و روانی می کند. علاوه بر موارد فوق درد کمر و ستون فقرات، اختلال در خواب، مسمومیت های غذایی، آشفتگی های روحی، درد های مفصلی و ناراحتی های گوارشی از جمله عوارضی هستند که گریبانگیر رانندگان می شوند.
بیایید با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در رانندگی، نگهبان جان خود و همسفرانمان باشیم.
∴ چنـد نکتـه ایمـنی و بهـداشتـی در رانندگـی:
همیشه قبل از سفر وسیله نقلیه خود را مورد بازدید دقیق قرار داده و از سالم بودن کلیه قطعات و قسمت ها از قبیل ترمز چراغ ها، آب باطری، باد لاستیک ها و… اطمینان حاصل کنید. (به ذهن خود اطمینان نکنید)
 هیچگونه تعمیر را به آینده موکول نکنید.
 در صورت الزام به توقف برای تعمیر یا… در منتهی الیه سمت راست شانه خاکی جاده توقف نمائید و از مثلث ایمنی در روز و چراغ چشمک زن در شب برای علامت دادن به دیگر راننده ها استفاده کنید.
 هنگام رانندگی در شب در مواجهه با وسایط نقلیه ای که از مقابل در حرکت هستند، باید از نور پایین استفاده کنید.
 هرگز بیش از ظرفیت اتومبیل سوار نکنید.
در فصل زمستان از شرایط آب و هوایی جاده های مسیر خود اطلاع حاصل کرده و وسایل ضروری از قبیل زنجیر چرخ و… را به همراه داشته و از سالم بودن برف پاک کن ها، چراغ مه شکن، بخاری و… مطمئن شوید. هم چنین با توجه به این که امکان یخ زدگی و لغزندگی سطح جاده وجود دارد، با احتیاط بیشتری حرکت کنید.
 سبقت در داخل تونل ها نمی تواند بیانگر شجاعت و مهارت در امر رانندگی باشد. بهتر است هرگز این عمل را تجربه نکنید.
 همیشه و همه جا به مقررات راهنمایی و رانندگی توجه کرده و آن ها را رعایت کنید.
• به محض قرار گرفتن بر روی صندلی اتومبیل، حتما از کمربند ایمنی استفاده کنید.
 از بسته بودن در ها اطمینان حاصل کنید و کودکانتان را در صندلی های ردیف دوم اتومبیل قرار دهید.
 وجود کپسول آنش نشانی و جعبه کمک های اولیه در ماشین ضروری است و در مواقع حادثه بسیار مفید می باشد.
 هیچگاه نفت، بنزین، کپسول گاز و سایر مواد آتش زا را همراه نداشته باشید.
• هر وسیله را در محل مخصوص جاسازی کرده و محل آن را محکم سازید. اشیاء تیز و برنده و مایعات را پشت شیشه ها و کف ماشین قرار ندهید.
 حتی المقدور در روز مسافرت کنید. رانندگی در شب علاوه بر فقدان دید مناسب باعث خواب آلودگی شده و احتمال ایجاد تصادف را بالا می برد. رانندگی در صبح  و اواخر شب نیز به علت تمایل غریزی به خواب و احتمال خطر توصیه نمی شود.
• در صورت احساس خستگی و خواب آلودگی از رانندگی خودداری و در محل های مناسب استراحت کنید.
 اگر پزشک شما برای ضعف بینائیتان استفاده از عینک را توصیه نموده است، حتما از آن استفاده کنید.
 در صورتیکه به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا داروی خاصی را مصرف می نمائید، حتما با پزشک معالج خود در مورد انجام رانندگی، مشورت نمایید.
به وضعیت صندلی خود بی توجه نباشید، صندلی شما بایستی در وضعیتی مناسب قرار بگیرد به گونه ای که پاهایتان به راحتی روی پدال ها قرار گیرند و شما به فرمان اتومبیل و سطح کار دستانتان تسلط کافی داشته باشید.
 پشتی صندلی باید ستون فقرات و مهره های گردن شما را حفظ کند.
 روکش های صندلی نیز از جنسی باشد که تبادل دمایی مناسبی را با بدن شما برقرار کند و مانع عرق کردن و ایجاد خستگی شود.
هنگام رانندگی کمتر غذا بخورید زیرا پرخوردی سبب خواب آلودگی شده و احتمال بروز حادثه را افزایش می دهد.
(می توانید وعده های غذایی خود را افزایش داده و از حجم غذا بکاهید.)
 در هنگام رانندگی از شوخی و لجبازی پرهیز کنید.
تـوجـه:
مقایسه آمار مربوط به ایران و سایر کشور های جهان متاسفانه مایوس و نگران کننده می باشد. میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران 25 برابر ژاپن و دو برابر ترکیه می باشد. در عربستان روزانه 12 نفر قربانی حوادث جاده ای می شوند در حالیکه این رقم در ایران برابر با 48 نفر(و در سال 1380 برابر 53 نفر) می باشد. متاسفانه میزان تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در ایران با رشد حدود 10 درصد رو به افزایش سرسام آوری می باشد که در آینده ای نه چندان دور تبدیل به یک فاجعه ملی خواهد شد.
قبـل از این که به سرعـت خود بیافـزایید به خوب راندن فکر کنیـد. به خاطـر داشـته باشید شما مسئـول جان خود و عـده ای از افراد جامـعه هستیـد.