اخبار

مواد مخدر و باور های نادرست پزشکی

مقدمه:
مـواد افیـونی از دیرباز برای تخفـیف و تسـکین درد بیمـاران در پزشکی استفاده می شده اند. برخی آن را نوش دارو می دانستند. اما واقعیت آن است که نوش دارویی که در افسانه ها آمده ترکیبی شفا بخش بوده و متفاوت از مواد افیونی است.
آنچه باعث می گردد برخی در دام اعتیاد گرفتار شوند،نشئگی و سرخوشی گذرای حاصل از مصرف مواد با میل به تجربه کردن و خطر پذیری در انسان ها، عدم آگاهی نسبت به عوارض ناشی از مصرف این مواد وهمچنین فقدان بینش صحیح و تکیه کردن مردم بر باورهای غلط دیگران است. در مورد اثرات جسمانی مواد مخدر متأسفانه اعتقادات و باورهای نادرستی در بین مردم کشور ما رواج دارد.
بررسی ها و تحقیقات حاکی از آن است که نه تنها مصرف مواد مخدر بر جسم و روح اثر مثبتی ندارد بلکه بر عکس سبب تاثیرات منفی بر دستگاه های مختلف بدن می شود.
چرا مردم از مواد مخدر استفاده می نمایند؟ دلایل جوانان غالباً از افراد مسن متفاوت است.
آنچه غالباً از سوی معتادان مطرح می شود عبارت است از:
1/ نشستن با رفقا و تفریح کردن
2/ فرار از مشکلات و فراموش کردن آن ها
3/ فرار از مسئولیت پذیری
4/ تجربه جدید داشتن با رفقا
5/ راحتی و کاهش استرس
6/ درد و رفع خستگی
7/ فرار از ناخشنودی
8/ باورهای نادرست پزشکی
∴ تریاک و کاهش قند خون
برخی معتادان مصرف موا د مخدر را عامل سوزانیدن یا کاهش قند خون می دانند. این باور غلط شاید بدنبال میل به شیرینی جات پس از مصرف مواد حاصل شده است. ولی این فکرمبنای علمی نداشته و سیستم های سوخت و ساز گلوکز ارتباطی به مواد مخدر ندارد. مصرف مواد با سست و بی حال کردن افراد روند سوخت و ساز قند را با اشکال مواجهه می نمایند و تحقیقات نیز نشان می دهند مواد افیونی باعث افزایش قند خون یا هیپر گلسیمی در اکثر موارد می شود.
∴ تریاک و تمرکز قوای فکری
افراد معتاد زمانی که مواد به بدنشان نمی رسد دچار نشانه های محرومیت از مواد مخدر نظیر لرزش دست، خستگی، بی حوصلگی و… می شوند و برای رهایی از این علائم و ایجاد شرایط مناسب و افزایش تمرکز نیاز به تأمین مواد مخدر بدن دارند.
این موضوع به غلط باعث شده تا برخی افراد بویژه رانندگان فکر کنند مصرف موادمخدر باعث افزایش تمرکز و کاهش خواب آلودگی می شود.
∴ تریاک و گوش درد
معتادان در بسیاری مواقع دمیدن دود تریاک یا سیگار را به داخل کانال گوش، عامل ساکت کردن گوش دردخصوصاً در کودکان می دانند. گوش درد علل مختلفی نظیر عفونت،بیماری دندان ها، تومور،.. می تواند داشته باشد که هر کدام درمان خاص خود را دارد.
مصرف تریاک بخاطر اثر ضد درد هرنوع دردی را تسکین می دهد و یا دود دخانیات به علت گرما ممکن است اثر تسکینی داشته باشد. ولی بدیهی است که استعمال تریاک خصوصاً در کودکان نه تنها مفید نیست بلکه خطر مسمومیت یا
ایست قلبی- تنفسی را به همراه دارد.
∴ مصـرف مواد مخدر و کاهش استرس
برخی تصور می کنند مصرف مواد مخدر سبب کاهش پاسخ ها به استرس شده و باعث بی تفاوتی به محیط اطراف می شود.اما مصرف مواد مخدر برعکس عمل کرده و استفاده مزمن از مشتقات تریاک نظیر مرفین سبب افزایش پاسخ های مغزی به استرس می شود و فرد معتاد عصبی تر و آسیب پذیرتر است.
∴ تریـاک و عـدم ریزش مو
پیشگیری از طاسی موی سر عقیده غلط دیگری است که برخی افراد معتاد آن را صحیح می دانند. علل ریزش مو متفاوتند و عوامل قارچی،سوء تغذیه، ارث، بیماریهای پوستی و غددی همگی از علل آن می‌توانند باشند.
از طرفی مصرف مواد مخدر سبب پیری زود رس در تمامی بافت ها و سفیدی زودرس موهای سر می شود. این عارضه بویژه در معتادان به هروئین مشهود است.
∴ مـواد مخدر و سـلامت قلـب
گروهی بر این باورند که مصرف مواد مخدر باعث سلامت قلب و تنظیم فشار خونشان می شود. در حالی که یکی از عوارض مصرف هروئین و سایر مواد مخدر تزریقی ورود میکروب ها از راه پوست و کاشته شدن آنها در دیواره قلب و ایجاد عارضه قلبی می باشد. این عارضه در مورد عروق مغزی نیز اتفاق می افتد. بعلاوه معتادان که اکثراً سیگار نیز مصرف می نمایند دچار انسداد عروقی و کاهش اکسیژن خونی و سکته می شوند. مصرف کوکائین و سایر مواد محرک و توهم زا نیز با افزایش حملات فشار خون و سکته قلبی و مغزی و مرگ ناگهانی همراهند.
∴ تـریاک و درمـان اسهـال
تریاک و مشتقات آن باعث کند شدن حرکات دستگاه گوارش می شوند. مصرف این مواد در اسهال های عفونی و میکروبی سبب تجمع میکروبی و افزایش نفوذ آنها به دستگاه گردش خون روده ها شده و عفونت در تمام بدن منتشرمی شود.
بنابراین استفاده از تریاک و … به عنوان داروی ضد اسهال خصوصاً در کودکان بسیارخطرناک می باشد و تاکنون مرگ و میر فراوانی را سبب شده است.
“بیایید درمان دردها را از پزشک بخواهیم نه از باورهای غلط جامعه”