اخبار

توصیه های ایمنی هنگام وقوع زلزله در ساختمان های اداری

زلزله، لرزش ناگهانی و سـریع زمیـن است که می تواند منجر به تخـریب و در هـم شکسـتـن ساختمان ها، پل ها، نشست گاز شهــری و اختــلال در شبــکه بـرق و تلفن گردد. زلزله در هر زمانـی از شبانه روز و هر روزی از سـال محتمل است. باید به گونـه ای زنـدگی و محیط خود را آمـاده کنیـم که در صـورت بــروز ایـن حادثـه، شـاهد کـمتــریــن آسیــب و خسـارت باشیـم.
∴ توصیه های ایمنی قبل از وقوع زلزله در ساختمان های اداری
در صورتی که ساختمان اداری شما بدون مقاومت لازم در مقابل زلزله های شـدید می باشـد با همکاری مشاوران و افراد خبره برای مقاوم سازی این سـاختمان ها اقـدام نمـایید لامپ های مهتابی( فلورسنت) در سقف اتاقها باید در محل خود کاملا محکم بسته شده و توسط دو سیم در دو انتها مهار شوند چراغ ها باید به صورت کاملا مطمئن به سقف متصل شوند. برای جلوگیری از افتادن کانال های تهـویه هوا، این قطعـات باید در محل خود به طرز صحیحی مهار شوند بلندگو ها که در قسمت های مختلف راهـرو ها نصب شده اند، باید محکم بسته شـوند تا تکان های آن ها به هنگام زلزله کاهش یابد. چرا که وجود آن ها در ساختمان برای ارسال پیام ها ضروری می باشد محل قرار دادن سیستـم های مخابراتی و ارتبـاطی باید به دقت بررسی شود و از ایمنی آن ها اطمینان حاصل گردد برقراری سیستـم ارتبـاطی داخـل ساختمان از طـریق تلفن های بی سیم و قابل حمل در هر قسمت عمل جمع آوری اطلاعات از افراد و وضعـیت محـل را به راحتی امکان پذیر می سازد کپسول های آتـش نشـانی را بـه همراه راهنمای استفاده از آن ها در فـواصل معینـی قـرار دهید مــکان های آسیـب پذیر داخـل ساختمـان از قبیـل آزمایشگاه ها و کـارگاه ها را شنـاسـایـی کرده و آن ها را ایمن نمـوده و اشیاء را در محـل خود ثابت نمـاییـد.
در تمـام طبقات و اتاق ها لیست اسامی کارمندان را تهیه نمایید نقشـه ای از تمام مکان های مهم، اتاق ها، راهـروهـا، راه پـله ها و موقعیـت انبارها تهیه نمایید.
لیستی از تمام دارایی ها و وسایل قسمت های مختلف را برای بـرآورد خرابی های احتمالی پس از زلزله تهیه نمایید.
لیستی از شماره تلفــن های ضــروری را شـامل آتــش نشـانـی، بیمارستان ها و درمانگاه ها تهیه نماییـد.
در بخش های مختلف، تجهیزات اداری حجیم مانند کامپیـوترهـا و دستــگاه های کپی را با بست های فلزی و یا کمــربنـدهایـی ببندید، چرا که احتمال جابجایی آنها به هنـگام زلـزله وجـود دارد و ممـکن اسـت باعـث انسداد درب ها و راه های خروجی شوند.
قفسـه ها، فـایل ها و کتـابخـانه ها را به صـورت مناسبـی به دیـوار متصـل نمایید.
اشیـاء سنگین را در قفسه هـای بایـگانـی قـرار ندهید چـرا که احتمال سقـوط آن ها وجود دارد.
از کارمندان بخـواهید که میزهای کار خـود را در کنار پنجره ها و یا زیر لامپ ها و اشیاء آویزان قرار ندهند.
پارتیشن ها را در مکان خود با بست فلزی ببنـدید.
مطمئن شوید که کارمندان درب فـایل ها را وقتی که استفاده نمی کنند، قفل می نمایند.
بایگانی و انبار نقاطی هستند که به دلیل وجود اشیاء قابل اشتعال در آن ها مستعد آتش سوزی بعد از زلزله شدید هستند.
سعی نمـایید مواد قابل اشتعال ماننــد روغـن و گاز را از وسایلی مانند کاغذ، کیسه پلاستیکی و کارتن ها دور نگه دارید و اقدامات احتیاطی در مقابل آتش سوزی را در این مکان ها انجام دهید و نیز تجهیزات اطفاء حریق در آن ها نصب نمایید.
از آنجا که آزمایشگاه محل نگهداری مواد خطرناک و قابل اشتعال است، لازم است که توصیه های ایمنی را مانند بایگانی ها و انبارها در آزمایشگاه هم در نظر بگیرید. همچنین حتما مواد آزمایشگاهی خطرناک و قابل اشتعال را در ظروف پلاستیکی و نشکن قرار دهید.