اخبار

معرفی کتاب پیشگیری از استرس در محیط کار

تصویر مربوط به کتاب برنامه کاربردی پیشگیری از استرس در محیط کار- فهرست-انتشارات حک

 

حل کردن استرس در کار یکی از چالش هایی است که برای نگه داشتن زندگی شغلی سالم و مولد، هم در کشورهای پیشرفته هم در کشورهای در حال پیشرفت باید با آن مواجه شد.
هدف از نگارش این کتاب راهنما ان است که نیاز روز افزون به رسیدگی کردن مشکلات ناشی از استرس در محیط های کاری را منعکس سازد.
50 نکته کلیدی که در این کتاب مطرح شده است، نتیجه تجربه متخصصانی است که در بررسی اعمال پیشگیری از استرس در محیط کار فعالیت داشته اند. فعالیت هایی که در این 50 نکته کلیدی جهت رشد و پیشرفت پیشگیری از استرس پیشنهاد شده اند، بر اساس اصول زیربنایی مطرح شده اند کهعملی بودن و قابل اجرا بودن آنها در محیط های کاری واقعی به اثبات رسیده است.
این اصول عبارتند از:
– نیاز به ایجاد راه حل های فوری که مدیران و کارگران در آن حضور فعالی داشته باشند.
– سودمندی بیشتر کارگروهی در طراحی و اجرای برنامه های اصلاحی
– نیاز به فعالیت چند بعدی جهت اطمینان از ماندگاری اصلاحات با گذشت زمان
– نیاز به فعالیت مداوم جهت ایجاد برنامه های اصلاحی سازگار با یک محیط شغلی خاص

 

تصویر مربوط به کتاب برنامه کاربردی پیشگیری از استرس در محیط کار- ترجمه دکتر محمد بابامیری، زیبا عبدی، نسرین نوری- انتشارات حک
برنامه کاربردی پیشگیری از استرس در محیط کار(بر اساس پروتکل سازمان جهانی کار)

 

نکات ارائه شده ساده و کم هزینه بوده و در محیط های کاری مختلف به آسانی قابل اجرا هستند. از آن جایی که نکات ارائه شده حوزه های گسترده ای را شامل می شود، بنابراین استفاده کنندگان تشویق می شوند که در اتخاذ فعالیت های چند بعدی شرایط محیط کاری خاص خود را در نظر بگیرند.
سودمندی این کتاب راهنما که دربرگیرنده نکات عملی است بر اساس تجربه ILO در استفاده از نکات ارائه شده در برنامه های WISE (بهبود کار در صنایع کوچک) و WIND (بهبود کار همراه با پیشرفت) و بازخوردهای دریافت شده از سه جزء اصلی ILO یعنی افراد حرفه ای، متخصصان بهداشت و ایمنی شغلی و ارگونومیست هایی که از کتاب نکات کلیدی ارگونومی که توسط ILO و با همکاری انجمن بین المللی ارگونومی در سال 1996 چاپ و در سال 2010 مورد بازنگری قرار گرفته است استفاده می کنند ثابت شده است.
این کتاب راهنما نیز به همین شیوه تهیه شده است.
و به سه شیوه می توان از این راهنما استفاده کرد:
– انتخاب نکاتی از کتاب راهنما و به کار بردن آنها در محل کار از راه سازگار کردن آنها با شرایط خاص آن محیط؛ نکاتی که به آسانی قابل استفاده هستند.
– آماده شدن برای استفاده از برگه های اطلاعات
– برگزاری کارگاه های آموزشی جهت برنامه ریزی و اعمال تغییرات فوری در محیط کار

 

 

برنامه کاربردی پیشگیری از استرس در محیط کار (بر اساس پروتکل سازمان جهانی کار)