اخبار

معرفی کتاب سیستم های مدیریت محیط زیست (الزامات به همراه راهنمای کاربرد)

سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) اتحادیه ای جهانی متشکل از موسسه های ملی استاندارد است که اعضای ISO نامیده می شود.
آماده سازی استانداردهای بین المللی به طور معمول توسط کمیته های فنی سازمان بین المللی استانداردسازی صورت می گیرد.
هر یک از اعضاء با توجه به علاقه خود به موضوعی که کمیته فنی برای آن تشکیل شده است، از حق نمایندگی در آن کمیته برخوردار است. سازمانهای بین المللی، اعم از دولتی و غیر دولتی، که با سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) در ارتباط هستند، نیز در این امر مشارکت می کنند. سازمان بین المللی استانداردسازی در زمینه استانداردسازی تمامی موضوعات الکتروتکنیکی با کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) همکاری نزدیکی دارد.
روش های اجرایی مورد استفاده برای تدوین این سند و روش هایی که برای نگهداری آن در آینده استفاده شده اند در بخش اول راهنماهای ISO/IEC تشریح شده اند.
معیار های مختلف تصویب اسناد سازمان بین المللی استانداردسازی باید به نحو ویژه ای مورد توجه قرار گیرند. پیش نویس این سند بر اساس مقررات ویراستاری بخش دوم راهنماهای ISO/IEC تدوین شده است. (برای اطلاعات بیشتر به آدرس www.iso.org/directives مراجعه کنید).

 

تصویر مربوط به کتاب سیستم های مدیریت محیط زیست- اثر رضا ذاکریان، محمد پناهی نیا- انتشارات حک

     Environmental Management Systems
                 (ISO 14001:2015)

باید به این موضوع توجه نمود که ممکن است برخی از قسمت های این سند مشمول قوانین مالکیت معنوی باشند. سازمان بین المللی استانداردسازی مسئولیت شناسایی تمامی یا بخشی از این حقوق مالکیت معنوی را نمی پذیرد. جزئیات بیشتر در خصوص شناسایی حق مالکیت معنوی در فرایند تدوین این سند، در مقدمه و یا لیست اعلام حق ثبت های سازمان بین المللی استانداردسازی ذکر گردیده است (برای اطلاعات بیشتر به آدرس www.iso.org/pattents مراجعه کنید).
هر گونه نام تجاری به کار رفته در این سند، اطلاعاتی برای راحتی کاربران است و به منزله تایید آن ها نیست.
برای تشریح معانی برخی واژگان و عبارات خاص ISO در رابطه با ارزیابی انطباق، همچنین اطلاعاتی راجع به تبعیت ISO از اصول سازمان تجارت جهانی (WTO) در خصوص موانع فنی تجارت (TBT) به آدرس www.iso.org/foreword.html مراجعه نمایید.
کمیته مسئول این سند کمیته فرعی شماره 1 (سیستم های مدیریت محیط زیست) می باشد  که زیر نظر کمیته فنی شماره 207 سازمان بین المللی استانداردسازی (مدیریت محیط زیست) فعالیت می کند.
این نسخه، سومین ویرایش این استاندارد بین المللی است که ویرایش دوم (ISO 14001:2004) را لغو نموده و جایگزین آن می شود که از لحاظ فنی ویرایش شده است. همچنین این سند اصلاحیه شماره یک استاندارد ISO 14001:2004 در سال 2009 را در بر گرفته است.
دستیابی به توازن بین محیط زیست، جامعه و اقتصاد، امری ضروری برای تحقق نیازهای نسل حاضر، بدون تضییع توانایی نسل های آینده برای تحقق نیازهایشان تلقی می گردد. توسعه پایدار به عنوان یک هدف بلند مدت، با ایجاد توازن بین سه رکن پایداری محقق می گردد.
با سختگیرانه تر شدن روز افزون مقررات و همچنین فشار های فزاینده بر روی محیط زیست، ناشی از آلودگی، استفاده ناکارآمد از منابع، مدیریت نامناسب پسماند، تغییر آب و هوا، تخریب اکوسیستم ها و خسارتبه تنوع زیستی، انتظارات اجتماعی برای توسعه پایدار، شفافیت و پاسخگویی به شدت افزایش یافته است.
این امر باعث شده است که سازمان ها با استقرار سیستم های مدیریت محیط زیست، رویکرد نظام مندی را برای مدیریت محیط زیست و با هدف مشارکت در رکن محیط زیستی پایداری، اتخاذ نمایند.
هدف این استاندارد بین المللی، فراهم نمودن چارچوبی برای حفاظت از محیط زیست و واکنش به تغییرات شرایط محیط زیست در عین توازن با نیازهای اجتماعی- اقتصادی است.
الزامات خاص این استاندارد می تواند سازمان را قادر سازد تا به دستاوردهای مورد نظری که برای سیستم مدیریت محیط زیست خود تعیین نموده است، دست یابد.
یک رویکرد نظام مند به مدیریت محیط زیست می تواند اطلاعات مورد نیاز برای کسب موفقیت در دراز مدت را در اختیار مدیریت ارشد قرار داده و به وسیله موارد زیر گزینه هایی را برای مشارکت در توسعه پایدار فراهم نماید:
– حفاظت از محیط زیست به وسیله پیشگیری یا کاهش پیامدهای نامطلوب بر محیط زیست
– کاهش آثار نامطلوب بالقوه ی ناشی از شرایط محیط زیست بر روی سازمان
– ارتقای عملکرد محیط زیست
– کنترل یا اثرگذاری بر روی روشی که محصولات و خدمات سازمان طراحی، تولید، توزیع، مصرف و دفع می شوند، با استفاده از دیدگاه چرخه ی عمر که می تواند از انتقال ناخواسته پیامدهای محیط زیستی در طول چرخه ی عمر، پیشگیری نماید
– دستیابی به منافع مالی و عملیاتی که می تواند در نتیجه اجرای راه کار هاب مناسب محیط زیستی بوده و در نهایت به تقویت جایگاه سازمان در بازار، منجر گردد
– تبادل اطلاعات محیط زیستی با طرف های ذی نفع مرتبط

همچون دیگر استانداردهای بین المللی، این استاندارد بین المللی قصد ندارد الزامات قانونی سازمان را افزایش داده و یا تغییر دهد.

 

 

سیستم های مدیریت محیط زیست (الزامات به همراه راهنمای کاربرد)