اخبار

معرفی کتاب ممیزی سیستم مدیریت ایمنی فرآیند

تصویر مربوط به کتاب ممیزی سیستم مدیریت ایمنی فرآیند- اثر دکتر هاشم ستاره، مهندس مسعود مردانی، مهندس زهره قربعلی- انتشارات حک

انجمن مهندسین شیمی آمریکا دارای سابقه سی ساله در عضویت مسائل کنترل خسارت و ایمنی فرایند در صنایع مواد شیمیایی، پتروشیمی و صنایع فرایند هیدروکربن دارد.
نشریات و مجموعه مقالات AIChE منابع اطلاعاتی برای حرفه مهندسی شیمی بر اساس دلایل رخدادهای فرایند و ابزارهای پیشگیری از نتایج آن ها یا کاهش نتایج آن ها هستند.
مرکز ایمنی فرایند شیمیایی CCPS، هیئت مدیره AIChE، در سال 1985 تاسیس شد تا اطلاعات فنی را برای استفاده در زمینه پیشگیری از رویداد های فرایند شیمیایی اصلی توسعه داده و منتشر سازد.
با پشتیبانی و هدایت هیئت های مشاوره و مدیریتی مرکز ایمنی فرایند شیمیایی، برنامه ای پیچیده برای نظارت به سیستم های مدیریت ایمنی فرایند در صنعت تایید شد تا قرار گرفتن افراد و محیط زیست را در معرض مواد خطرناک کاهش دهد.
بیش از 80 شرکت از تمام قسمت های صنایع مختلف، فرایند سرمایه گذاری و تجربه حرفه ای را برای فعالیت های این مرکز را فراهم سازد.

CCPS خط مشی هایی برای مدیریت فنی و ایمنی فرایند شیمیایی منتشر ساخت که مدلی را برای سیستم مدیریت ایمنی شرح داده است  که شامل دوازده فاکتور مجزا و ضروری است.
مقدمه آن پروژه اعلام می دارد که برای اولین بار تمام فاکتورها و مولفه های ضروری یک مدل برنامه مدیریت فنی در زمینه ایمنی فرایند شیمیایی در یک سند به صورت یکپارچه گردآوری شده است. ما بر این باور هستیم که این خط مشی ها ارائه دهنده چتری هستند که در زیر آن تمام خط مشی های فنی مرکز ایمنی فرایند شیمیایی دیگر ترویج خواهند یافت.
یکی از دوازده فاکتور در مدل توسعه داده شده در خط مشی های مدیریت فنی ایمنی فذایند شیمیایی، اقدامات اصلاحی و ممیزی ها است که موضوع این کتاب است.
هدف این کتاب، ارائه اطلاعات اساسی برای توسعه برنامه ممیزی برای تضمین این نکته است که فاکتورهای سیستم مدیریت ایمنی فرایند درست و اجرایی هستند. بدان معنا که راهنمایی را برای ممیزی فاکتور های دیگر در برنامه ممیزی سیستم های مدیریت ایمنی فرایند جامع فراهم می سازد.
برنامه ممیزی دقیق برای سیستم های PSM می تواند تاثیر سیستم ایمنی فرایند کلی را تقویت کند.
ممیزی، بخش اصلی و قابل اجرا برنامه مدیریت ایمنی فرایند است زیرا هدف آن اثبات این نکته است که سیستم مدیریت ایمنی فرایند بجا بوده و به شکلی موثر عمل می کنند.
فاکتور ممیزی مستلزم این امر نیز می باشد که سیستم مدیریتی بجایی داشته باشد تا تضمین کند که به شکلی موثر عمل می کند. مخصوصا اینکه فاکتورهای فعالیت کاری را پیگیری کند. نکته مهم دیگر این است که ممیزان مهارت ها و ابزار دقیقی برای ممیزی اثر بخش دارند.

ممیزی جامع سیستم های مدیریت ایمنی فرایند، می توانند با استفاده از رویکردهای متفاوت به انجام برسند.
این کتاب راه حل هایی برای توسعه برنامه های ممیزی ارائه می دهد تا نیازهای بسیاری از شرکت ها را از کسب و کارهای کوچک تا شرکت های بین المللی تامین کند.
این کتاب برخی مهارت ها، تکنیک ها و ابزارهای اصلی را کنترل می کند که برای ممیزی بنیادین هستند و برخی ویژگی های سیستم های مدیریت ایمنی فرایند مطلوب که یک ممیز باید در برنامه های سازمان به دنبال آن ها باشد.
اطلاعاتی که باید در طول ممیزی گردآوری و ارزیابی شوند، به شکل قابل توجهی در تسهیلات و همچنین فرایند های مختلف متفاوت هستند. اطلاعاتی که ممیز در جستجوی آنها است ممکن است در بیش از یک موقعیت وجود داشته باشند یا ممکن است  مورد استناد نباشند.

بنابراین این کتاب راهنمای اطلاعاتی ارائه می دهد که ممکن است ممیز برای بازبینی به آن نیاز داشته باشد و آنچه که در جست و جوی آن است را آماده می سازد.
صرف نظر از رویکرد و تکنیک های استفاده شده  برای انجام ممیزی های سیستم های مدیریت ایمنی فرایند، اجرایی و سیستماتیک بودن ممیزی ها و انجام شدن آن ها به صورت دوره ای، مهم ترین جنبه های این سیستم هستند.
این کتاب در بر دارنده اطلاعات مفیدی برای ممیزین با تجربه و آن دسته از افرادی است که برنامه ممیزی را توسعه می دهند.
همچنین ارائه دهنده تکنیک ها و متد های تکنولوژی جدید نیز می باشد که باید برای ممیزان در صنایع فرایندی مفید باشد. استفاده پیوسته از این تکنیک ها و تحلیل نتایج در پیشرفت مستمر مدیریت ایمنی فرایند نقش خواهد داشت.

 

 

ممیزی سیستم مدیریت ایمنی فرآیند